Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L67u33c94i84e 53A26. 17S52u57l38o46v43s63k42á 5270447117283

R^

+2/0
3.6.2015 22:46

M85i87r96o52s24l77a60v 86N53a14v18r34k29a50l 9506221620538

Velice vtipně a dobře napsanéR^R^R^R^. Doufám, že si to zeman přečte.

+1/0
3.6.2015 11:00

J79a84n 95B54u43r91i88a39n 2303329724520

Náhodou, já mám pro autora jen slova chvály. Doufám, že to dají přečíst Zemanovi, je to napsáno vtipně a pravdivě (pokud mohu při svých chabých znalostech posoudit). R^

+5/0
3.6.2015 8:22

T45o75m75á58š 42T83a67t52í55č43e96k 5100222970288

Tak to jsem nedočetl. Jelito má imho vydávat praskavé zvuky z pekáče, a ne zvuky podobné řeči z orgánu podobnému ústům. Rv:-P

0/−7
2.6.2015 23:26

T37o87m95á30š 11T87a46t59í15č72e52k 5940182220938

*podobného :-/

0/0
2.6.2015 23:32

J54a87n 44R17á38ž 1429743864650

Taková byla doba, kde se považovalo normální, že fanatici pod praporem s kalichem upalovali mnichy a barbarský ničili kulturní skvosty v klášterech, zámcích a dobytých městech. A na druhé straně jiní fanatici pod prapory s křížem upalovali i věšeli na stromy vyznavače kalicha a vyvražďovali i ženy s dětmi v obcích, kde vyznávali učení Mistra Jana.

Je to součást historie nejenom naší České, ale i součást historie křesťanské Evropy. A historie se nemá ani přikrášlovat, ani zapírat nebo pozměňovat. Což s oblibou my Češi děláme.

+6/0
2.6.2015 22:37

P82a68v17e20l 82L83a83s56z25t63o10v43i10c31z83a 3159855697124

Když si přečtu ty komentáře pod článkem tak mne napadá jediné - nejdiskriminovanější skupinou v Česku jsou katolíci. Proč katolictví tak nenávidíte? Co Vám udělalo? Uvědomte si, že většina postav naší historie byli katolíci a naše země stojí hlavně na katolické tradici. Je velmi smutné, že takový odkaz našich předků, jakým katolická církev bezesporu je, zavrhujete a útočíte na něj.

+14/−1
2.6.2015 19:59

T16o46m75á54š 58T10a54t62í92č82e65k 5520502310238

Když se podíváš na "lásku" k Římu, mělo by ti dojít, že naše země na katolické tradici nestojí. To, že byli lidi katolíci, byla povinnější povinnost než docházka do pionýra, tak si dej chladivej vobklad.

+1/−10
2.6.2015 23:29

P60a93v76e63l 74L31a26s36z40t17o78v92i33c13z38a 3309675397674

Naše země na katolické tradici nestojí? Opravdu? Přemyslovci byli katolíci, Karel IV. a Lucemburkové byli katolíci, Jagellonci byli katolíci, Habsburkové byli katolíci, většina slavných osobností našich dějin byli katolíci. Sestavte si rodokmen a uvidíte tolik katolíků, kolik jste ještě v životě neviděl. Nebyla to žádná povinnost - lidé chodili do kostela ze svobodné vůle, nikdo je nenutil."Chladivej vobklad" by jste si měl na hlavu položit Vy.

+1/0
5.6.2015 23:14

T49o89m37á20š 16T64a30t90í10č89e71k 5230772290488

A mohli všichni ti uvedení velmoži snad nebýt katolíci? Povinnost být katolíkem byla - opakuju - ještě povinnější než členství ve straně za Hitlera nebo za bolševika. Tím můžeš argumentovat na farním večírku.

A kmán, který by se pravidelně vyhýbal návštěvám kostela, ten mohl počítat v nejlepším případě s tím, že skončí jako žebrák.

0/0
6.6.2015 11:50

M37i16c51h20a48e85l79a 16S67p74á64l76e50n33k71o24v36á 8834103414846

To myslite vazne? Zkuste mit dve deti rekneme 3 a 5 let a zadat o praci. Pak mluvte o diskriminaci!

0/0
3.6.2015 12:38

A50d86a22m 42S83t30a35v64a 5278397586541

Autore, vy tu pletete pátý přes devátý!

+3/−7
2.6.2015 17:53
Foto

M94i96r86k19a 29P52a87n43t32l61í54k38o24v95á 2283844631863

Upálili ho na hranici - a dlouho, předlouho trvalo než došlo k jeho očištění (Stovky let)...  A dnes?  Pilátovo  "mytí si rukou" nad jeho mučednickou smrtí  po ostudném kostnickém koncilu. A teď by si ho, i  jeho odkaz, chtěla  katolická církev málem přivlastnit. A pozdější husitské bouře? Ty byly důsledkem, nikoliv příčinou - katarze... ;-€ Nepřesvědčivé, pane autore!  A co násilná rekatolizace po Bitvě na Bílé hoře 1620 - a co všechno způsobila?  Vzpomeňme i J. A. Komenského - a všech těch exulantů, kterým byl zkonfiskován majetek a oni byli vyhnáni ze země. Pošpinit se dá snadno všechno, i památka čestného muže, a kněze,  jako byl Mistr Jan Hus. Rv

+11/−5
2.6.2015 15:35

J22a46r44d97a 49C93h18o36v27a59n24e87c 6371255203809

Váš výkřik je pozoruhodně nezasvěcený. Jan Hus nebyl nijak "očištěn". Verdikt, že je kacíř (heretik), zůstává v platnosti i po přezkoumání procesu na příkaz Jana Pavla II. Zejména jeho učení o predestinaci je s katolicismem neslučitelné.

+9/0
2.6.2015 16:10
Foto

M53i46r61k94a 82P95a66n18t32l95í58k97o46v64á 2453714761153

Máte pravdu, "očištěn"  z  nařknutí z hereze (kacířství) vlastně nikdy nebyl, ze strany katolické církve se  jednalo  vždy jen o jakýsi náznak, možná i snahu  té (snad) modernější větve. Zato umučený Jan Sarkander by prohlášen svatým... (Nebo jen blahoslaveným?) :-/

0/0
2.6.2015 16:37

Z92d24e55n55ě12k 77W82e11r92n72h55a93r45t 6437565692598

A proč by měl být očištěn z hereze, když de-facto heretik byl? Ty jeho názory třeba zrovna o predestinaci nebyly v souladu s církevním učením tehdy a ani dnes. Zkrátka dnes se sice heretici neupalují, ale katolická církev má určité teologické názory či zásady a těch se drží. A Jan Hus, třebaže ho můžeme právem vnímat jako osobu velmi ctihodnou a mučednickou, zastával názory jiné, tak to zkrátka je. Ano, církev se může omluvit za jeho pronásledování, do značné míry i za jeho smrt - což už mimochodem učinila - ale dost dobře jej nemůže "očistit" od označení heretik, protože její postoje se v této teologické věci nezměnily. Těžko může říci, že se Hus ve svých teologických vývodech nemýlil, podle "oficiální" katolické teorie se mýlil a na tom musí trvat i dnes.

+5/0
3.6.2015 7:47
Foto

M66i88r80k90a 54P37a21n12t90l95í71k71o81v87á 2473824441113

Asi máte pravdu - ale to je právě to, proč je dnešní katolická církev odtržena od současnosti. Její  tzv. zásady mohou být i čistým dogmatismem. Nežijeme ve středověku - dnes by musila tři čtvrtiny českého národa nařknout z kacířství. Tolik je tu ateistů. A ty jimi nejsou, odrazuje... Takže je vlastně dobře, že Mistra Jana Husa stále považuje za heretika. Oproti tomu, co stále hlásá o své pokrokovosti, je ve skutečnosti (téměř) stále stejná jako byla  v době Husově. Rv;-€

0/0
3.6.2015 14:43
Foto

M64i35r50k67a 78P93a89n32t21l24í85k61o11v37á 2853974551893

Opr.: ...  a ty , kteří jimi nejsou, odrazuje...:-/

0/0
3.6.2015 14:46
Foto

M84a59r64e13k 53S63v16ě16t21l28í14k 1359710582449

A mně je úplně jedno, co je s katolicismem slučitelné nebo ne, prostě měl jiný teologický názor:-)

0/0
2.6.2015 19:08

J78a31n 28B91u86r94i89a68n 2433229354490

Jenže to jde dnes. Ne ve středověku. Nemůžete srovnávat středověk a současnost.

Dnes mohu říct, že se prezident nebo premiér chová jako idiot, protože chlastá, chodí za holkama, nechá se podplácet, atd (jsou to jenom příklady, případná podobnost s našimi představiteli je čistě náhodná).

Jak bych asi dopadl, kdybych to samé vyřvával ve středověku o králi či vrchnosti?

+2/0
3.6.2015 8:43

M88a67r84t72i36n 96P61r32á78š97e20k 8705441600673

_V kalichu je ale mešní víno ! ne becher !

+5/−4
2.6.2015 13:53

L74u84k95á48š 64Š50m82a79h18e93l 2207594102264

;-D

0/0
2.6.2015 14:11
Foto

M26a52r77e13k 74S47v30ě47t91l16í72k 1499780462679

Také si myslím, že Zemana zajímá spíš obsah kalichu, než kalich sám:-)

+8/−5
2.6.2015 14:38

A59d83a40m 29S29t15a71v94a 5568837656191

Naučte se myslet, a hlavně přemýšlejte!

+1/−4
2.6.2015 17:55

L59i90b61o75r 96R45a16š36t30i16c95a 2951396305829

Vždy znovu a znovu mne fascinuje, jak lidé, jinak se jevící býti inteligentními, jsou schopni věřit na nesmysly jako je katolický trojbůh a eucharistii = symbolický rituální kanibalismus.

+5/−11
2.6.2015 13:48

M78a33r98t85i14n 25P29r34á62š90e39k 8945531310943

A mě vždycky překvapuje, jak jak lidé, jinak se jevící býti inteligentními, jsou schopni zasahovat kritizovat a navážet se do jiných i do tak intimní a niterné oblasti, jakou víra bezpochyby je....

+12/−1
2.6.2015 13:54

T92o47m64á87š 38T84a25t18í37č42e51k 5260602630868

Vono je to intimní? 8-o:-) Stojí to za to, nebo jsou lepčí klasický intimnosti?

0/−2
2.6.2015 23:31

M10i97r46o35s48l94a70v 78N50a88v35r38k70a45l 9126901840418

A mně zas překvapuje, jak spostu inteligentních lidí věří na horoskopy a podobné kraviny.

0/0
3.6.2015 11:16

Z36d68e41n18ě10k 44Ž66í69k94o65v43e87c63k65ý 7460618910926

Zkušenost ze čtení podobných článků o Janu Husovi a Miladě Horákové mi napovídá, že mohu očekávat výskyt eufemismu "politováníhodná událost". A toto očekávání mne nezklamalo, to adjektivum zde skutečně použito bylo.

0/−1
2.6.2015 13:40
Foto

M68a15r35e33k 24S95v74ě62t10l24í79k 1169460572209

Pokud byl Hus upálen dle tehdejších zvyklostí, pak nechápu Vaše odsuzování "náboženských fanatiků". Ti totiž také svůj boj vedli dle tehdejších zvyklostí, co se týče vraždění, vypalování a drancování si byli se svými soupeři kvit:-). Byli to lidé své doby a navíc si nezačali.

+17/0
2.6.2015 13:13

J88a91r31d78a 98C63h79o65v52a39n37e89c 6861335873759

No to právě není pravda. V té době se tak nedělalo, jako to dělali Husité. A začali si právě Husité. Byli to oni, kdo začali útočit na státní a městské  instituce, nejprve v Praze.

+3/−8
2.6.2015 13:25
Foto

M77a52r43e84k 59S18v21ě72t65l54í10k 1309850622589

Ale dělalo, např. Stoletá válka nebyla zrovna přívětivější a o naprosto bezuzdném masakrování katarů a všech podezřelých z katarství nemluvě. A nezačali si, jako první začali útočit katoličtí páni na shromáždění lidu, situace se prostě postupně radikalizovala. Úplně první oběti byli ostatně oni 3 tovaryši z odpustkových bouří.

+10/−1
2.6.2015 13:34

J17a33n 97C71i43h66e61l38n22a 2120611941958

Vybíjení katarů v režii katolíků, bylo vlastně genocidou. Podle nejnovějších odhadů bylo během 30 let pobito 100 tisíc katarů.

+7/0
2.6.2015 14:07
Foto

M33a19r51e73k 33S46v37ě71t60l97í12k 1779280652349

Je ovšem otázka, kdo ze zabitých byl skutečně katar, křižáci pobíjeli prostě kohokoliv, kdo se jim znelíbil...a hlavně komu bylo co vzít, že:-)

+5/0
2.6.2015 14:10

T98o43m92á12š 93B32r14y91k24n88a31r 1245487393412

je fakt, že proti křižákům  byli Husiti beránci.....

+2/0
2.6.2015 14:12
Foto

M32a64r21e87k 63S24v80ě75t82l58í90k 1969190302309

Je fakt, že husité nezabíjeli děti, tam se jejich soupeři zrovna dvakrát nekrotili. Také je pravda, že ač byl Žižka kruťas, měl také nějakou vojenskou čest a bral i své úhlavní soupeře do zajetí, pokud se vzdali(např. Bohuslav ze Švamberka).

+3/0
2.6.2015 14:20

Z52d77e42n62ě93k 29W98e67r71n90h41a93r61t 6517195962978

Žižka byl především pragmatik. Málo se zapomíná, že v průběhu jeho vojenských operací získal značný majetek, včetně hradu Kalicha a příslušných vesnic a vesele přitom obchodoval i s "nepřáteli". Docela úspěch na bývalého nájemného žoldáka, sluhu a dokonce snad i lapku...

0/0
3.6.2015 7:53

J40a37n 43C89i88h64e50l52n32a 2590431211958

Přesně tak. Německý historik Friedrich von Bezold (1848-1928) řekl: „Nepopíratelno jest, že fanatismus Táborů vyžádal si nesčíslně obětí a že surové hordy sedláků při tom nezřídka jevily divou touhu po vraždění a radost v děsných činech. To nelze nikdy zastříti a omluviti. Ale rozhodně je třeba zamítnout náhled, jako by právě Táboři rozpoutali divokost, jež v dějinách oněch dob sobě rovné neměla. Jednak sáhli husité k zbrani vskutku v obraně, jednak pak řádili jejich čeští a zahraniční nepřátelé daleko hrozněji a běsněji. Uvážíme-li fakta, vzpomeneme-li hanebností, jež páchali na husitech katolíci v Kutné hoře, vévoda Albrecht rakouský, němečtí křižáci a uherské sbory, budeme souhlasit se soudem Palackého, že husité se chovali zpravidla mírumilovněji a humánněji.“

+4/0
2.6.2015 15:04

J23a82r70d71a 21C88h61o54v19a41n64e91c 6291565683629

A co je nám do "stoleté války" a útoku severofrancké šlechty proti katarům? (což se ostatně odehrálo dávno pradávno před husitskou rebelií).

U nás ani v přilehlých německých zemích se nic takového, co začali dělat husité, dříve nedělalo. A ti "tři tovaryši", tedy Martin, Jan a Stašek, nebyli ještě žádní husité. A jejich popravě (kterou schvaloval král Václav IV.) předcházely vraždy katolických kněží, např. Jana Malíka v Klatovech. Prvními oběťmi byli prostě katolíci, nejprve kněží a řeholníci. Až později, po Husově smrti, začali husité zabíjet i běžné lidi. A zabíjeli je ve velkém - více a brutálněji než dnešní islámský stát v Syrii. A pak již následovala odveta za odvetu a mravy se kazily a brutalita rostla na obou stranách. Byla to skutečná národní tragédie.

+4/−1
2.6.2015 16:03
Foto

M38a66r85e60k 59S69v74ě40t40l87í36k 1889390442849

Jan Malík byl odsouzen městskou radou za neznámé provinění, navíc ještě předtím než město ovládli husité, tak nelžete:-).

0/−2
2.6.2015 19:03
Foto

M86i71r58k18a 69P32a50n62t56l52í87k97o72v51á 2693424941873

Takže - ne husité, ale křižáci... Smutné... ;-(

0/0
2.6.2015 16:41

A24d64a73m 82S60t36a47v51a 5398827836981

".... Byli to oni, kdo začali útočit ...": samá voda!

0/0
2.6.2015 17:57

J31a19n 34B54u92r42i21a85n 2463229744190

Jenže počínání Husitů zapříčinilo, že naše území se stalo spálenou zemí a uvrhlo nás staletí nazpět.

Trochu velká cena za náboženskou svobodu.

+1/0
3.6.2015 8:18

J43a72r61d95a 33C70h97o91v48a73n73e70c 6111365443209

Pěkně napsáno, pane.

Jen, přiznám se, nevím, jak je to s Husovým učením o pramenech víry. Osvětu v tomto směru bych přivítal.

Lidem by se také mělo více připomínat, že příjímání pod obojí je dnes v katolické církvi u nás nejen povoleno, ale i doporučováno. A že i Boží slovo je hlásáno jazykem národním a i ostatní Basilejská kompaktáta jsou dodržována.

Za zmínku stojí též tato kritika nového filmu o Husovi:

http://a2larm.cz/2015/06/bez-husitu-by-hus-nebyl/

+5/−1
2.6.2015 13:00

M65a39t48ě65j 62Č35a42d63i53l 3793188575564

V tom jsem čerpal jsem ze článku, který uvádím v poznámce na konci. Cituji:

„Písmo sv. je jediným pramenem víry, ačkoliv katolická nauka mluví o dvou pramenech, tj. o Písmu a tradici;“

Díky za odkaz na kritiku filmu, rád jsem si přečetl.

Písmo sv. je jediným pramenem víry, ačkoliv katolická nauka mluví o dvou pramenech, tj. o Písmu a tradici; - See more at: http://www.stjoseph.cz/jan-hus-objektivne-a-bez-prikras/#sthash.p16P1jHR.dpuf

Písmo sv. je jediným pramenem víry, ačkoliv katolická nauka mluví o dvou pramenech, tj. o Písmu a tradici; - See more at: http://www.stjoseph.cz/jan-hus-objektivne-a-bez-prikras/#sthash.p16P1jHR.dpuf

Písmo sv. je jediným pramenem víry, ačkoliv katolická nauka mluví o dvou pramenech, tj. o Písmu a tradici; - See more at: http://www.stjoseph.cz/jan-hus-objektivne-a-bez-prikras/#sthash.p16P1jHR.dpuf

+1/0
2.6.2015 13:25

M57a74t48ě54j 39Č20a98d39i24l 3803418905444

Jejej, nějak to kopírování textů zlobí...;-)

0/0
2.6.2015 13:29

J34a56r48d32a 28C57h32o54v55a97n55e22c 6831115183189

Já si myslel, že s tím solo scriptura přišel až Luther.

0/0
2.6.2015 13:33
Foto

M26a25r22e50k 43S72v35ě28t40l90í37k 1149950832979

To není přesné, v tomto se Hus rozcházel z Vyklefem. Hus uznával jako pramen víry kromě bible i církevní otce a k vlastní škodě i církevní autority, např. koncil:-)

+1/0
2.6.2015 13:43

J56a30r37d77a 92C40h35o31v85a12n10e59c 6291365703389

Ten článek je sice dobrý, ale měl jste v textu upozornit, že je psán z ultrakonzervativních posic.

0/0
2.6.2015 16:05

J11a89r23d97a 68C89h56o70v98a38n18e41c 6891525353709

A samozřejmě v některých bodech s ním nesouhlasím.

Například ten problém s trestem smrti upálením. To je nechutný předkřesťanský způsob Keltů, který se navzdory křesťanství v Galii udržel a z ní se pak šířil prostřednictvím Franků do germánského světa a posléze i k nám, ač Slovanům tento způsob zabíjení vůbec nevoněl (proto také tak velké vzedmutí české šlechty proti Husově upálení).

+3/0
2.6.2015 16:09



AUDIOZÁZNAM

Petice

Zmeškali jste přenos čtení Davida Vlka? Poslechněte si ho tady.



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.